A Tu-154-es története

History of the Tu-154

A típus története a 60-as évek közepére nyúlik vissza. A nagy múltú szovjet Tupoljev-tervezőirodában, a Tu OKB-ben egy közepes hatótávolságú, 150-160 utas szállítására alkalmas típus tervein dolgoztak Szergej Mihajlovics Jeger, az iroda nagy tapasztalatú tervezőjének irányítása alatt, ő volt a Tu-154-es főkonstruktőre. Az első, CCCP-85000 lajstromjelű gépet az OPIT-üzemben készítették, és Zsukovszkijban emelkedett először a levegőbe 1968. október 3-án. Berepülőpilótája Jurij Szuhov volt. A sorozatgyártásra a 18-as számú kujbisevi (ma Szamara) repülőgépgyárat jelölték ki. The history of this aircraft goes back to the mid 60s. At the Tupolev Design Bureau the engineers under the supervision of main constructor Sergey Mikhailovich Yeger were working on a mid-range aircraft capable of carrying 150-160 passengers. The first plane registered CCCP-85000 was built in the “OPIT” facility, and it performed it’s first takeoff from Zhukovsky airport on October 3, 1968, with test pilot Yuiry Sukhov. The mass production of the aircraft was assigned to the No.18 aicraft factory in Kuybishev (today Samara).
Az első utasjárat 1972. november 9-én indult Vnukovóból (Moszkva) Mineralnije Vodiba, és még ebben a hónapban elindult az első nemzetközi is Moszkvából Prágába. A gyors ütemben készülő gépek hamar kiszorították az Il-18-as és a már igencsak öreg és zajos Tu-104-es gépeket a nemzetközi vonalakról. Ferihegyen 1973 tavaszán jelentek meg, és sokáig egyeduralkodók voltak a Moszkva-Budapest egykori “barátságjáratokon”. A szocialista országok légitársaságai sorra rendelték meg a típust, az első a Balkan, a következő a Malév és az egyiptomi légitársaság lett, de került belőle Kubába is. The first commercial flight of this aircraft on November 9, 1972 took off from Vnukovo (Moscow) to Mineralniye Vody, the first international commercial flight was in the same month from Moscow to Prague. The new aircraft manufactured quickly replaced the Il-18s and the old and noisy Tu-104s on the international routes. The first appearance of this aircraft in Budapest was in February 1973, and was the main carrier on the Budapest-Moscow “friendly” routes. The socialist countries placed orders on the aircraft one after another, the first foreign operator was Balkan, followed by Malév and the egyptian airline, but orders came from as far as Cuba as well.
A típus karrierjét még 1974-ben beárnyékolta a SU-AXB kairói katasztrófája, és súlyos problémát jelentett a Novoszibirszkben végzett szilárdsági vizsgálatok eredménye is, mely miatt áttervezték a szárnyat, és soron kívül lecserélték az eddig elkészülteken is. A típus az időköziben végrehajtott módosítások, megerősítések, korszerűsítések következtében egyre megbízhatóbbá vált. The career of the aircraft was overshadowed by the accident of SU-AXB in Cairo, also the strength inspections in Novosibirsk caused major problems, since the wings needed to be redesigned and replaced on the already operating aircrafts. With the modifications, upgrades over the times aircraft became more and more modern and reliable.
Az alapváltozatot az “A”, majd rövidesen a “B” és a “B2”-es követte, mely olyan vezérlőrendszerrel volt felszerelve, amely ICAO II. kategóriás követelmények között tudott biztonságos és pontos bevezetéseket, leszállásokat végezni. Mindez a gép méret- és alakváltoztatása nélkül történt. A mai nevén Szamarában lévő gyárban 1984-től már csak az “M” változat készül, és 1993-ra összesen 911 db Tu-154- es épült. Napjainkban már csak megrendelésre készítenek egyet-egyet, de így is elérte a legyártott ezer darabot. A típus már túl van a harmadik X-en, és a rohamosan fejlődő repülés világában már nem tartozik a modern gépek közé, mint egykoron. The base model was followed shortly by the “A”, the “B” and “B2” variants, the latest of which was equipped with an autopilot capable of performing ICAO CAT II approaches safely. All of this without changing the size or the shape of the aircraft. From 1984 the Samara facility was only producing the “M” variant, until 1993 there are 911 Tu-154s built. These days the aircraft is only manufactured upon order, the total of airframes produced exceeded 1000. The type is now 30+ years old and in today’s fast changing world is not considered as one of the modern aircraft anymore.

Műszaki adatok / Technical parameters

Méretadatok / Size Details

  • Szárny fesztávolság / Wing span: 37,55 m
  • Törzs hossza / Body Length: 47,9 m
  • Törzsátmérő / Body Diameter: 3,8 m
  • Szárnyfelület / Wing Area: 201,45 m2
  • “V-beállítás” / “V-setting”: -1,1°
  • Szárny nyilazási szöge / Wing angle: 35°
  • Vízszintes vezérsíkállítás szöge / Horizontal Stabilizer angles between: 0° és -5,5° között állítható

Tömegadatok / Weight Details

  • Maximális Felszállótömeg / Maximum Takeoff Weight: 100 000 kg (HA-LCO, -LCP, -LCR, -LCU, -LCV)
  • Maximális Hasznos Teher / Maximum Payload: 18 000 kg (utasszállító / passenger) – 19 000 kg (Cargo)
  • Maximális Tüzelőanyag Mennyiség / Max Fuel Load: 39 750 kg

Sebességadatok / Operating Speeds

  • Utazósebesség / Cruising Speed: 950 km/h
  • Felszállósebesség / Takeoff Speed: 270 km/h
  • Leszállósebesség / Landing Speed: 250 km/h

Teljesítményadatok / Performance Data

  • Utaslétszám / Passenger Capacity: 143-161, konyha nélkül / without kitchen: 180
  • Személyzet / Crew: 3 + 5
  • Utazómagasság / Cruising Altitude: 10 000-12 500 m
  • Hatótávolság / Range: 3-4000 km
  • Hajtómű / Engines: 3x Kuznetsov NK-8-2U
  • Tolóerő / Thrust: 3x 10 500 kp
  • Sugárfék Tolóerő / Reverse Thrust: 2x 3 600 kp