FÉL ÉVSZÁZADOS A LEGENDÁS TU-154

50TH ANNIVERSARY OF THE LEGENDARY TU-154

A Tu-154-es minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb repülőgépe. 2018 pedig fontos repüléstörténeti évfordulókat hozott. A Légiközlekedési Kulturális Központ nagy vállalkozásba kezdett idén: visszakapta régi-új külsejét a Malév első Tu-154-ese, ami 45 évvel ezelőtt érkezett meg a légitársasághoz. De van egy másik kiemelkedő jubileum is: idén 50 éve, hogy a legendás típus először emelkedett a levegőbe. The Tu-154 is one of the best known and most popular airplane of all times. The year 2018 brings a double anniversary: The type first took to the air 50 years ago, and it was 45 years ago that MALÉV Hungarian Airlines took delivery of their first Tu-154. The Aviation Cultural Centre embarked upon a great project this year: they restored the original shine and classic livery of this airplane.
1973. szeptember 5-én landolt Budapesten a Malév első, háromhajtóműves repülőgépe a Szovjetunióból. A HA-LCA lajstromjelű Tu-154-est 1991-ben teherszállításra alakították át, majd 1993-ban vonták ki a forgalomból. Ezt követően különféle földi képzésekben és gyakorlatokban kapott szerepet, majd félrevontatták. Ahogy a repülőtéren nevezték, „LCAladár” éveken át pihent a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér műszaki előterének szélén, 2014-ben került az LKK birtokába. Ezen a nyáron – hosszú előkészítő munka és alapos tervezés után – gördülhetett be a Lufthansa Technik Budapest hangárába, ahol több hétig tartó külső felújításon esett át, és visszakapta azt a jellegzetes festését, amellyel 45 évvel ezelőtt szolgálatba állt a Malévnél. The first three-engine jet of MALÉV was delivered from the Soviet Union on 5th September 1973. HA-LCA flew passengers until 1991 when it was converted into a cargo plane only to retire from service in 1993. In the following years, it was used for different training and exercise functions and was finally moved to an unused area next to the maintenance apron at Liszt Ferenc International Airport. The Aviation Cultural Centre got hold of the plane in 2014. After long and detailed planning and preparation the airplane was towed into the hangar of Lufthansa Technik Budapest, where, as a result of several weeks’ hard work, the aircraft regained its original and characteristic livery in which it started service with MALÉV 45 years ago.
Az első Tu-154-est Dr. Fülöp András vállalati főpilóta és személyzete hozta haza a Szovjetunióból. Az esemény mérföldkőnek tekinthető a magyar repülés történetében. „A kettős jubileum alkalmából az LKK úgy gondolta, nem elég az Aeroparkban kiállított HA-LCG lajstromjelű Tu-154-est megkoszorúzni és egy ünnepséget tartani a fedélzetén, az első példány is megőrzésre szorul” – mondta Somogyi-Tóth Dániel, az LKK alapítója. A nonprofit szervezet úgy határozott: átfogó programot indít a Malév első Tu-154-esének felújítására. Neves támogatók álltak a projekt mögé, köztük a Lufthansa Technik, amely a fényezéshez kéthetes hangáridőt ajánlott fel budapesti bázisán. A 25 éve leállított, 45 éves repülőgépet a Budapest Airport Kényszerhelyzeti Készültségének szakemberei mozdították meg és vontatták a Lufthansa Technik hangára elé. It was Dr András Fülöp, company chief pilot and his crew that flew the first Tu-154 on its historic delivery flight. Aviation Cultural Centre’s founder, Dániel Somogyi-Tóth says: “It is just not good enough to celebrate the anniversary by wreathing HA-LCG, the Tu-154 in Aeropark Aviation Museum; we need to restore and preserve the first aircraft of the type.” The not-for-profit organization decided to launch a large-scale project to restore the first Tu-154 of MALÉV. Significant sponsors decided to back the project, including Lufthansa Technik, who offered a two-week hangar space for the paint job at their Budapest base. Budapest Airport’s Emergency Response Team volunteered to move the 45-year-old plane that has not been used for 25 years into the hangar area.
A külső felújítás – az alapozás előtt – a törzs felületének tisztításával, csiszolásával, szilikonos zsíroldásával kezdődött meg. Az alapozást vegyszeres mosás követte, majd a repülőgép a Luftansa Technik festőhangárába került, ahol a maszkolás után megindulhatott a fényezés. A szakemberek archív rajzok és fotók, valamint eredeti színtervek alapján mérték ki, hogy hol, milyen maszkolásra van szükség a törzsön azért, hogy a Tu-154-esen visszaálljon a MALÉV 1973-as jellegzetes arculata. 1400 négyzetméteres felületet kellett lefújni és hengerelni. Csak szürke festékből 120 litert, fehérből kb. 100 litert használtak fel a munka során. A repülőgépen a legkiválóbb fényezőmesterek és a Lufthansa Technik szakemberei dolgoztak, valamint önkéntesek is közreműködtek abban, hogy a Malév első Tu-154-ese eredeti külsejével maradjon fenn az utókor számára. The external restoration started with cleaning, sanding and degreasing of the fuselage skin. Base coating was followed by a chemical wash-down. The airplane thus prepared was then towed into the hangar where all masking and spray-painting took place. Engineers and graphic designers used original colour schemes, blueprints and photos from the archives to outline the design on the airframe to perfectly match the well-remembered, classic livery of 1973. The surface to be coated was 1400 sqm; 120 litres of grey, 100 litres of white paint was used. The best painters and technicians, including those of Lufthansa Technic and several volunteers contributed to the result.
„A repülőtér valamennyi cége klaszterszerűen működik együtt. Ez nemcsak a munkánk, hanem a hivatásunk is. Ha valamilyen különleges projekt kerül elő, amihez sokan kellünk, akkor természetes, hogy a Lufthansa Technik Budapest is, amit lehet, megtesz ebben” – mondta Szomora Sándor, a Luthansa Technik budapesti vezérigazgató-helyettese, aki szerint ha ez a repülőgép beszélni tudna, egy teljes könyvet megtöltene azzal, hány órát repült, kik utaztak rajta, a világ mely távoli pontjain fordult meg. A javítóbázis szakembereinek is csodaszámba ment, hogy tudtak találni nyáron néhány hetet, amikor otthont adhattak a nagyszabású munkának. “Companies at the airport work as a cluster. This is more than our work, this is also our life. Whenever there is a good cause where the contribution of several firms is needed it is only natural that Lufthansa Technic Budapest is also on board” – said Sandor Szomora, deputy CEO of Lufthansa Technic Budapest. He added: “If this airplane could talk, the story would fill books: just to list the hours flown by HA-LCA; who her passengers were and why we think she is an iconic memento of MALÉV. It was a small miracle for us that we were able, and in the height of summer at that, to provide a few weeks in the hangar and accommodate this wonderful reincarnation effort”.
A Lufthansa Technik budapesti bázisán évente 150-170 repülőgép fordul meg időszakos karbantartásra és nagyjavításra. Vannak olyan időszakok, amikor egyszerre 7 gépen dolgoznak a szakemberek. Az idei év egyik legkülönlegesebb vendége kétségtelenül a HA-LCA volt.

Szomora Sándor 1982-ben kezdett dolgozni a Malévnél, szerinte akkoriban mindenki a „nagyvasba” volt szerelmes. A vezérigazgató-helyettes számára az is megadatott, hogy barátságot kössön a főkonstruktőrrel, Aleksandr Shengardttal. Legutóbb 20 évvel ezelőtt Moszkvában vett részt a legendás mérnök 75. születésnapján. Hozzátette: nagyszerű csapattal alkotta meg ezt az akkor csodaszámba menő repülőgépet, amelyről kevesen tudják, hogy miután a Concorde leállt, a világ leggyorsabb polgári utasszállító repülőgépe lett, mert 950 km/órás sebességgel utazott. Volt benne egy műszer, amely sárgán villogott, ha a sebesség néha elérte az 1000 km/órát.

Every year between 150 and 170 airplanes come to the hangars of Lufthansa Technic Budapest for technical checks and maintenance. There are periods when up to 7 aircraft are worked on simultaneously. The most unique this year was, without any doubt, HA-LCA.

When Sándor Szomora started his career with MALÉV in 1982, everyone was “in love” with “the Big One”. The deputy CEO even had the privilege to meet and befriend the project chief Aleksandr S. Shengardt. They last met 20 years ago in Moscow, at the birthday celebrations of the legendary engineer. Sándor adds that the project chief had a great team to work on this awesome aircraft project, which, once the Concorde was grounded, became the fastest airliner in the world cruising at 950km/h. There was an amber warning light on the dashboard to indicate speeds exceeding 1000km/h.

A Malév első Tu-154-esének felújítása nem ért véget a fényezéssel. Az LKK szlovák, görög és orosz partneri kapcsolatainak, valamint a támogatóknak köszönhetően a jövőben számos fontos alkatrész érkezik a repülőgéphez külföldről: a szakemberek – a többi között – visszaszerelik a korábban eltávolított hajtóműveket, a pilótafülkébe és az utastérbe pedig a tervek szerint hamarosan eredeti műszerek és ülések kerülnek vissza. Restoration of MALÉV’s first Tu-154 will not be finished with the exterior works. Thanks to our Greek, Slovak and Russian partners and to our sponsors, several important parts will be made available soon. Our engineers will replace previously removed engines, seats and instruments in the cockpit and passenger seats in the cabin.
A 45 éves történelmi repülőgép szeptember 8-án az Aeropark által szervezett Malév-nap reptérlátogatásain mutatkozik be először, a nagyközönség és a külföldi repülésbarátok pedig október 6-7-én találkozhatnak vele, amikor a Légiközlekedési Kulturális Központ a típus első felszállásának 50. évfordulóhoz kapcsolódva Tu-154-es Fesztivált szervez. The 45-year-old historic airplane will be first publicly shown to participants of the MALÉV Memorial ramp tours on 8th September. For international aviation enthusiasts and the wider public the Aviation Cultural Centre will organise the Tu-154 Festival on 6th and 7th October 2018 to commemorate the 50th anniversary of the type’s first flight.
A 154-es volt a Tupoljev első, kimondottan polgári célokra kifejlesztett repülőgépe. A tervezés 1963-ban kezdődött. Akkoriban még két koncepciót fontolgattak a mérnökök: az egyik elképzelés az volt, hogy az új repülőgép négy hajtóműves lesz. Az elemzések után végül a háromhajtóműves változat mellett döntöttek 1965-ben. A típus első felszállása 50 évvel ezelőtt, 1968. október 3-án volt, a sorozatgyártás pedig két évvel később kezdődött meg. A magyar légitársaság az első üzemeltetők közé tartozott, hiszen előtte csak az Aeroflot és a bolgár Balkan bővítette flottáját Tu-154-esekkel. The 154 was the Tupolev Design Bureau’s first aircraft type that was developed from scratch as a civilian airliner. Development started in 1960, considering a 3-engine and a 4-engine version and the 3-engine version won. Maiden flight of the new type took place 50 years ago, on 3rd October 1968 and production started two years later. The Hungarian airline was among the first operators as only Aeroflot and Balkan Bulgarian Airlines had the type in their fleets earlier than MALÉV.
A Malévnél az idők folyamán összesen 18 Tu-154-es repült. A 90-es években folyamatos volt a flotta modernizációja, és a Malév áttért a nyugati típusokra. A TU-154-est – 28 éves üzemelés után – 2001-ben vonták ki végleg a forgalomból. MALÉV operated 18 Tupolev 154s over the years. During the 90s MALÉV gradually switched to western types and the Soviet models were phased out. The last MALÉV Tu-154 flight, after 28 years of successful operation, took place in 2001.
A Magyarországra érkező első Tu-154-es több szempontból is különleges volt. Míg minden – a típust használó – légitársaság még az utóbbi években is 5 fős személyzettel repülte, a Malév már 1973-ban 3 fős crew-val üzemeltette a repülőgépet, ami egy rendkívül előremutató, hatékony és korszerű törekvés volt. Ez pedig a legendás vállalati főpilóta, Dr. Fülöp András óriási érdeme. The first Tu-154 joining MALÉV’s fleet was, in many respects, unique. While all operators flew the type with a 5-member crew, even in recent years, MALÉV insisted on a 3-crew cockpit from the beginning. An achievement by Dr András Fülöp, the legendary company chief pilot, this was a very forward-looking, efficient, modern solution in 1973.
„Sokak szerint Dr. Fülöp András a legnagyobb magyar aviatikus volt. Az ő nevéhez fűződnek olyan fejlesztések a típus nemzetközi történetében, amire mi, magyarok kifejezetten büszkék lehetünk” – fejtette ki Somogyi-Tóth Dániel. “Dr András Fülöp was probably the greatest Hungarian aviator. He was behind several improvements in the history of the type for which Hungarians can be justly proud.” – Dániel Somogyi-Tóth added.
Az orosz fél akkoriban nem tartotta fontosnak, hogy a repülőgép képes legyen a legrosszabb időjárási körülmények között, gyakorlatilag „nulla” látásban leszállni. Fülöp András viszont ragaszkodott egy másik fejlesztéshez, és a 1977-re el is érte, hogy a Tu-154-es alkalmas legyen ún. ICAO 2-es kategóriájú leszállásokra, ezzel megelőzve olyan nagy légitársaságokat, mint az Aeroflot. Így a Malév az időjárási viszonyoktól függetlenebbül és biztonságosan tudott menetrendszerűen repülni. Ez óriási előrelépésnek számított a keleti blokkban, de gyakran még a nyugati légitársaságok is meglepve figyelték a fejlesztéseket. In those years, it was not high priority for the Soviet developers to enable the airplane to perform landings in close to zero visibility. By 1977, Dr Fülöp achieved ICAO CAT II. Landing capabilities for MALÉV’s Tu-154s, earlier than such important operators as Aeroflot. This made it possible that MALÉV could operate safely and reliably under adverse weather conditions. This was a huge achievement in the East Block, and airlines in Western Europe were also surprised to see these results.
Dr. Fülöp András 90 évvel ezelőtt született és 10 éve hunyt el. „A vállalati főpilóta rendkívüli módon kötődött ehhez a repülőgéphez, ragaszkodott hozzá, sajátjaként nézett rá a Tu-154-esre, a lehető legtöbbet hozta ki belőle minden tekintetben. Az élet úgy hozta, hogy az évfordulóik is összekapcsolódnak. Örülünk, hogy ezt most együtt tudjuk megünnepelni, erre készülünk ezzel a felújítással is” – tette hozzá az LKK alapítója. The chief pilot was born 90 years ago and died 10 years ago. “He was extremely committed to this type, considered it as his own and managed to get the most out of it in every aspect. As fate has it, the anniversaries coincide. We are pleased that we can celebrate all of them together, and this is underlined with the current restoration work” – concludes Dániel Somogyi-Tóth, the founder of the Aviation Cultural Centre.
DSC07742
DSC07559
DSC07630
DSC07635
DSC07639
DSC07673
DSC07706_c
DSC07710_c
previous arrow
next arrow
DSC07742
DSC07559
DSC07630
DSC07635
DSC07639
DSC07673
DSC07706_c
DSC07710_c
previous arrow
next arrow
Shadow