A Malév legendás főpilótjáról, Dr. Fülöp Andrásról nevezték el a légitársaság első Tu-154-es repülőgépét

Két héttel azután, hogy a Malév első Tu-154-es repülőgépe visszakapta régi-új, 1973-as festését, a Légiközlekedési Kulturális Központ a vállalat legendás főpilótájáról, Dr. Fülöp Andrásról nevezte el a 45 évvel ezelőtt Budapestre érkező HA-LCA lajstromjelű gépet.

A Magyarországra érkező első Tu-154-es több szempontból is különleges volt. Míg minden – a típust használó – légitársaság még az utóbbi években is 5 fős személyzettel repülte, a Malév már 1973-ban 3 fős crew-val üzemeltette a repülőgépet, ami rendkívül előremutató, hatékony és korszerű törekvés volt. Ez pedig a vállalati főpilóta, Dr. Fülöp András óriási érdeme.

Sokak szerint Dr. Fülöp András a legnagyobb magyar aviatikus volt. Az ő nevéhez fűződnek olyan fejlesztések – az idén 50 éves – típus nemzetközi történetében, amire mi, magyarok kifejezetten büszkék lehetünk – mondta Somogyi-Tóth Dániel, a Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója, a Liszt Ferenc Nemzeközi Repültér műszaki előterén szombaton rendezett megemlékezésen.

Az orosz fél akkoriban nem tartotta fontosnak, hogy a repülőgép képes legyen a legrosszabb időjárási körülmények között, gyakorlatilag „nulla” látásban leszállni. Fülöp András viszont ragaszkodott egy másik fejlesztéshez, és 1977-re el is érte, hogy a Tu-154-es alkalmas legyen ún. ICAO 2-es kategóriájú leszállásokra, ezzel megelőzve olyan nagy légitársaságokat, mint az Aeroflot. Így a Malév az időjárási viszonyoktól függetlenebbül és biztonságosan tudott menetrendszerűen repülni. Ez óriási előrelépésnek számított a keleti blokkban, de gyakran még a nyugati légitársaságok is meglepve figyelték a fejlesztéseket. Dr. Fülöp András 90 évvel ezelőtt született és 10 éve hunyt el.

A vállalati főpilóta rendkívüli módon kötődött ehhez a repülőgéphez, ragaszkodott hozzá, sajátjaként nézett a Tu-154-esre, a lehető legtöbbet hozta ki belőle minden tekintetben. Az élet úgy hozta, hogy az évfordulóik is összekapcsolódnak – tette hozzá Somogyi-Tóth Dániel.

Molnár Attila oktatókapitány, aki a Malévnél Dr. Fülöp András utóda volt, kiemelte: kétségtelen tény, hogy a Malév legfényesebb időszaka a néhai vállalati főpilótához köthető.
A XVIII. kerület közössége ezer szállal kötődik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez, és egyáltalán a légiközlekedési iparághoz – emelte Ughy Attila, Pestszentlőrinc-Pestszentimre polgármeste, aki szerint a közösség erejével ismét sikerült a régi emlékekből valamit helyreállítani. Hozzátette: ez pedig azért fontos, mert így azok a generációk is megismerkedhetnek a repülés hőskorával, melynek tagjai azt az időszakot nem látták közelről.

Szlahó Csaba, Vecsés polgármestere úgy fogalmazott: a város önkormányzata örömmel támogatta a repülőgép felújítását, hiszen a repüléstörténet meghatározó típusáról van szó.

Kis Tibor kapitány, dr. Fülöp András legfőbb szakmai alkotótársa így emlékezett a legendás aviatikusra a kanizsaujsag.hu oldalon: Pályafutása során 25 ezer órát töltött a levegőben, ami mind a mai napig egyedülálló a magyar aviatika történetében. Neve egybeforrt a Malév jet-korszakba való belépésével, hiszen aktív részt vállalt a Malév első sugárhajtású repülőgépének, a Tu-134-esnek az érkezésében mint típusfőpilóta, illetve vezetésével született meg a Tu-154-es három pilótás „magyar” változata, a Tu-154B-2. Közel harminc éves maléves pályafutása alatt pilótagenerációk tanulták meg tőle a szakma szeretetét, fortélyait és még ma is sok olyan hajózó repül a légitársaságnál, aki Dr. Fülöp András keze alatt tanult.

A Malév első Tu-154-esének felújítása nem ért véget a fényezéssel. Az LKK szlovák, görög és orosz partneri kapcsolatainak, valamint a támogatóknak köszönhetően a jövőben számos fontos alkatrész érkezik a repülőgéphez külföldről: a szakemberek – a többi között – visszaszerelik a korábban eltávolított hajtóműveket, a pilótafülkébe és az utastérbe pedig a tervek szerint hamarosan eredeti műszerek és ülések kerülnek vissza.

Fotók: Csemniczky Kristóf, Archív fotó: Tóth Béla

Tu-154 HA-LCA
Tu-154 Somogyi-Tóth Dániel 2
Tu-154 HA-LCA 5
Tu-154 Somogyi-Tóth Gábor
Tu-154 HA-LCA 2
Tu-154 HA-LCA 3
Tu-154 HA-LCA 4
previous arrow
next arrow
Tu-154 HA-LCA
Tu-154 Somogyi-Tóth Dániel 2
Tu-154 HA-LCA 5
Tu-154 Somogyi-Tóth Gábor
Tu-154 HA-LCA 2
Tu-154 HA-LCA 3
Tu-154 HA-LCA 4
previous arrow
next arrow